האם כדאי לי לדווח למעסיק באיזו קרן פנסיה להיות

החוק במדינת ישראל מחייב כל עובד להתחיל ולהפקיד לטובת הפנסיה שלו, מוקדם ככל האפשר מרגע התחלת העבודה. הדבר נכון הן לגבי עובדים שכבר מצויים בשוק העבודה ומסיבות שונות עדיין אין להם קרן פנסיה והן לגבי עובדים צעירים, שאך זה נכנסו לשוק העבודה ומתחילים את דרכם בעולם החיסכון הפנסיוני והתנאים הסוציאליים בכלל. עובדים שיש ברשותם חיסכון פנסיוני באחת מקרנות הפנסיה הפועלות בישראל, חייב להמשיך ולחסוך בקרן הזאת או אם יבחר – לחסוך בקרן חדשה להעביר אליה את החיסכון הפנסיוני שלו. ואולם בשורות להלן נעסוק בעובדים שאין ברשותם קרן מהסוג הזה ואין להם העדפה בכל מה שקשור בקרן הפנסיה. עבור עובדים כאלה בדיוק נועדה קרן פנסיה ברירת מחדל. מהי בעצם קרן פנסיה ברירת מחדל ומה היתרונות שלה על פני קרנות הפנסיה האחרות? האם כדאי לעובד לדווח למעסיק באיזו קרן פנסיה להיות?

 

קרן פנסיה ברירת מחדל – מה זה בעצם

קרן פנסיה ברירת מחדל היא אחת מארבע קרנות פנסיה שנבחרו על ידי משר האוצר, לשמש כקרנות הפנסיה הייעודיות עבור חוסכים שאין ברשותם חיסכון פנסיוני בקרן פנסיה פעילה ובכלל והם אינם יודעים להצביע על קרן פנסיה מועדפת. כל ארבעת הקרנות הייעודיות המהוות קרנות ברירת מחדל, נבחרו באמצעות מכרז. היתרון הגדול של הקרנות הללו על פני קרנות הפנסיה האחרות, טמון בעמלות הנמוכות במיוחד שהקרנות הללו לוקחות הן מסכום הפנסיה הצבור והן העמלה תמורת כל הפקדה לפנסיה. מומחים לדבר חישבו ומצאו שכל העלאה של עשירית האחוז בעמלות, גורעת מאות שקלים מהסכום שהמפקיד יקבל בסיכומו של עניין ברגע שיפרוש לגמלאות. כיון שהעמלות של קרן פנסיה ברירת מחדל נמוכות משמעותית מאלה שגובות הקרנות האחרות, סביר מאד להניח שהן עדיפות, בסיכומו של עניין, על הקרנות הוותיקות.

יתרון נוסף של הקרנות הללו היא העדר דרישות, בעיקר בנושאים רפואיים, מכל מצטרף חדש לקרנות הללו. קרנות פנסיה שונות עלולות לדחות את בקשת ההצטרפות של מפקיד מסיבות כאלה ואחרות. קרן פנסיה ברירת מחדל אינן דוחות אף מפקיד חדש.

 

בחירת קרן פנסיה על ידי העובד

אם לעובד יש חיסכון פנסיוני קיים, היא יכול אחת מהשתיים: או להעדיף להתחיל לחסוך בקרן חדשה שהמעביד יבחר, ואז לצרף לשם את החיסכון שלו, או לבחור במפגיע להעביר את ההפקדות לקרן שבה מתנהל החיסכון הפנסיוני שלו. על מנת לבצע את הבחירה הנכונה, מומלץ להתייעץ ביועץ פנסיוני מוסמך שיציג בפניו את כלל האפשרויות. אם לעובד אין חיסכון פנסיוני, ואם הוא איננו מכיר את קרנות הפנסיה השונות, חזקה עליו שקרנות הפנסיה ברירת מחדל צריכות להיות הבחירה האוטומטית שלו. כיוון שהביצועים של כל אחת מהקרנות נמדדים באופן תקופתי ועשויים להשתנות, נקודת ההשוואה היחידה היא למעשה העמלות. ובמובן הזה, קרן פנסיה ברירת מחדל היא תמיד עדיפה על פני כל קרנות הפנסיה האחרות.

מעסיק ועובדים

אהבתם?
שתפו עם החברים!
תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
כתבות אחרונות
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו