איך הסכם ממון יכול להשפיע על מזונות בין בני זוג?

הסכם ממון ההוא למעשה הסכם משפטי חשוב מאוד המאפשר לבני זוג להסדיר את יחסי הממון ביניהם לפני נישואין. הסכם כזה מאפשר לבני הזוג לקבוע כיצד יחולקו הנכסים והחובות במקרה של פרידה, ולמנוע מחלוקות ועימותים בעתיד סביב כסף ורכוש. למרות שהסם ממון נועד לספק וודאות והגנה לשני בני הזוג, יש בו מספר חסרונות ומורכבויות שכדאי להכיר.

 

מה זה הסכם ממון?

מדובר בחוק שנוסד אי שם בשנת 1973 ונועד לקבוע כיצד יחולק רכוש בין בני זוג, במקרה של גירושים או פטירה. למעשה, הסכם ממון הוא הסכם משפטי מחייב בכתב להסדרת כסף ורכוש בין בני זוג אשר עתידים להינשא או שכבר נישאו ואף כאלה שחיים ומקיימים משק בית משותף שלא במסגרת נישואין. למעשה, הסכם הממון יכיל את כל ההסכמות בקשר לחלוקת רכוש ו/או שימוש בו בהתאם להסכמות בני הזוג, מרגע חתימתם עליו.

על אילו נכסים ורכוש חל הסכם ממון? ובכן, נכסים אלו כוללים מקרקעין, מיטלטלין לשימוש אישי, נכסי קריירה כמו קופות פנסיה, גמל ופיצויים, השקעות וחסכונות, עסקים, תאגידים וכדומה. לכן, חשוב לזכור כי הסכם ממון הוא האמצעי היחיד שבו בני זוג יכולים לקבוע חלוקת רכוש שונה מהמוגדר בחוק. הסכם ממון תקף רק לאחר אישורו על ידי בית משפט לענייני משפחה, בין דין או רשם נישואין. לאחר אישורו, הסכם הממון גובר על כל הסכמה קודמת בין בני הזוג וגם על חוק יחסי ממון הקובע ששווי הרכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין יחולק שווה בשווה בין בני הזוג.

 

הסכם ממון ומזונות- איך זה עובד?

למרות שהסכם ממון נועד להסדיר את ענייני הרכוש בין בני זוג, לכאורה אין מניעה לכלול בו גם סעיפים הנוגעים למזונות ילדים. חשוב להכיר כי למרות זאת, בפועל, בתי המשפט נוטים שלא לאשר סעיפים כאלה, במיוחד כאשר מדובר בילדים שטרם נולדו. למרות שרוב הנוטריונים מוכנים לאשר סעיפי מזונות ילדים בהסכמי ממון, עדיין קיים ספק לגבי התוקף המשפטי של סעיפים אלו. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמזונות ילדים נקבעים בהתאם לצרכיהם ולטובתם, וכן על פי יכולתם הכלכלית של ההורים. לכן, גם אם נקבע סכום מזונות מסוים בהסכם הממון, ייתכן שבעתיד, בעת פרידה, צרכי הילדים ישתנו ויידרש סכום גבוה יותר.

כמו כן, ייתכן שטובת הילדים תחייב משמורת שונה מזו שנקבעה בהסכם. למרות זאת, הכללת סעיפי מזונות ילדים בהסכם ממון עדיין עשויה להועיל, שכן במקרה של מחלוקת עתידית, הצד שירצה לחרוג מההסכם יצטרך להוכיח שחלו שינויים מהותיים בנסיבות המצדיקים זאת. לפיכך, מומלץ לכלול בהסכם הממון סעיפים המגדירים סכומי והסדרי מזונות מינימליים, ולנסות לאשר אותם בבית המשפט. גם אם בית המשפט לא יאשר, ניתן לפנות לנוטריון לפני החתונה ולאשר את ההסכם כולל סעיפי המזונות.

 

מזונות אישה- מהם?

ישנו סוג נוסף של תשלומי מזונות, והם אינם כוללים או קשורים לילדים כלל. מזונות אישה הם תשלומים המועברים מהבעל לאשתו בנסיבות מיוחדות. בניגוד לסוגיות רכושיות אחרות הנוגעות לפי הדין האזרחי בישראל, מזונות אישה נקבעים בהתאם לדין האזרחי החל על בני הזוג.

על פי ההלכה היהודית, מזונות אישה כפופים למספר תנאים: הבעל מחויב לשלם לאשתו ולא להיפך, התשלומים ניתנים רק במהלך הנישואין ומופסקים לאחר גירושין, והם נקבעים בהתאם לרמת החיים של האישה. הסדרת מזונות אישה, כמו גם נושאי רכוש אחרים, יכולה להיעשות במסגרת הסכם ממון, הסכם הורות או הסכם חיים משותפים. הסכמים אלו הם חלק מתחום דיני המשפחה ודורשים מומחיות משפטית וציות לסטנדרטים מקצועיים.

 

ניהול ומשא ומתן

כמו בכל הסכם מחייב, לאחר קבלת ההחלטה לערוך הסכם ממון, בני הזוג נכנסים למעין משא ומתן על תנאיו. שלב זה דורש מהצדדים רגישות רבה זה כלפי זו, וברוב המקרים עדיף להסתייע בעורך דין לענייני משפחה שהוכשר כמגשר ובעל ניסיון. כך למעשה ניתן למנוע תסכולים ומריבות העלולים לפגוע ביחסי הזוגיות. חשוב לזכור שמטרתו של הסכם ממון היא לחזק את הקשר הזוגי ולבסס אותו על אהבה הדדית ולא על אינטרסים כלכליים.

 

איך בוחרים עורך דין הסכמי ממון?

הסכם ממון הוא בפני עצמו הליך מורכב הדורש תשומת לב רבה וכובד ראש. לכן, בחירת עורך דין מתאים לייצוג בהליך עריכת הסכם ממון היא החלטה משמעותית שעשויה להשפיע רבות על מערכת היחסים העתידית של בני הזוג. עורך הדין חייב להיות בעל ידע מעמיק ועדכני בדיני המשפחה ובפסיקה הרלוונטית. בנוסף, עליו להיות מקצועי, בעל כישורי גישור, רגישות והקשבה לצרכי שני הצדדים, מכיוון שהוא למעשה מנהל את המשא ומתן ביניהם.

בעת בחירת עורך דין להסכם ממון, חשוב לוודא שהוא מתמחה בעריכת הסכמים מסוג זה, בין אם מדובר בהסכם סטנדרטי או בהסכם להפרדת רכוש מוחלטת. עורך דין מנוסה ידע לנסח הסכם הוגן וריאלי שיגן על האינטרסים של שני בני הזוג. הליך רגיש, מקצועי ומהיר של חלוקת גירושין עם עו"ד הלנה שמחי יבטיח לכם תוצאות הוגנות במינימום זמן וטלטלות רגשיות. הנכם מוזמנים ליצור קשר ולהתייעץ בכל עת, פרטים נוספים באתר >>> https://www.helenasimhi.co.il.

 

לסיכום,

הסכם ממון הוא אמצעי משפטי בלעדי המאפשר לבני זוג להגדיר מראש את חלוקת הרכוש והחובות ביניהם במקרה של פרידה, ובכך למנוע מחלוקות עתידיות. על אף היתרונות הברורים של הסכם ממון, חשוב לזכור כי מדובר בהליך מורכב הדורש מומחיות משפטית, רגישות ויכולת ניהול משא ומתן. לכן, בני זוג המעוניינים בהסכם ממון צריכים לבחור בקפידה עורך דין מנוסה ומיומן בתחום דיני המשפחה, שידע להנחות אותם לאורך התהליך תוך הגנה על האינטרסים של שני הצדדים. זכרו כי הסכם ממון בא להגן על שניכם במידה שווה, לכן, שקלו בכובד ראש לדאוג להסכם זה טרם הנישואין.

אהבתם?
שתפו עם החברים!
תוכן עניינים
מעוניינים לפרסם כתבה אצלנו באתר ?
כתבות אחרונות
מאמרים נוספים
שאולי תאהבו